الأربعاء، 8 فبراير 2017

تنجح الغنم ويفشل الرعاة ونحسد الخرفان.. شعر/ فتحي الصومعي......صفوة الكُتَّاب العرب

أنا الخروف ...
أجـــدع من اجدعهـــــــــا شـنـــب
أنـــــــا مَـ اندبحـش بدون ســـــبـب
واذا حد يرفع إيده حالاً انطحه ..
أنا مَـ انضربش واقــــول وجــــب
صاحبي ابن آدم يضربوه..
وبـيـدبـحــــــــــــــــــــــوه ..
صاحبي يوماتي يضربوه ..
و بــيــدبــحــــــــــــوه قــلـــة أدب
صاحبـــي يهـيـنـــــــــــوه ..
ويــا ويـلــه لـو بَــيَّـــــن غـضــب
أنا عارف..
امتى الصوم عييجي والضحيه ..
صاحبي يصوم شهور كتير ..
من نص مارس..
لـحــد سـطــاشــــــــــر رجـــــب
وإيديه تمللي ورمانين ..
مـن كُــتْــر تـسـقـيـف الخـُطـَــب
أنا عُمْري مَـ اكدب..
عمري مَـ اسرق كابن آدم ..
معـنـدناش ريحـــة الفساد ..
فـــــــــــــــــــــــــوق الــرُّكَــــب
ولا حتى من تحــت الــــركــــب
أنا عُمري مَـ اكفر..
وابـقــــى زي أبـــــــــــولـهـــب
ولا عندي نعجه..
تـبـقــــــى حـمَّـــــالــة حـطــــب