الجمعة، 22 يوليو 2016

أحلام الحصاد......... لـــــــــ اسلام ابو الحسن........صفوة الكُتَّاب العرب

ودعت حبك والحنين
ودفنت شوقي والأنين !!!!!!
ورحت أبكي ع السنين
إللي اتنست !!!!!
وفضلت ألعن في القلوب
إللي قست !!!!!!
متفكريش تراجعي روحك
تندمي !!!!!
علشان رجوعك صعب جدآ
وافهمي !!!!!!
إن اﻷنوثة حاجة ناعمة
متتوصفش !!!!!!!!
وأن الحياة في لوحة فاضية
متترسمش !!!!!!!!
وأن إللي ليين
صعب جدآ ينكسر
وأن اﻷنوثة علي الرجولة
بتنتصر
والست لو ماااالت وحنت
نفسها مبتتكسرش !!!!!!!
وأن اﻷمومة شيئ كبييييييير
مش هدمة حلوة وساندوتش !!!!!!
*************
وسهرت ليلي أنعي عمري
إللي انقضي !!!!!!
ودفنت وياااااه ليل
طوييييييييييل
كله رغي ورطرطة !!!!!!!
فمتسرحيش بخياااااال
عقييييييم !!!!!!!
وإنتي الضحية وأنا الزعيم !!!!!!
أنا كل خوفي ع المزارع
وحرصي ع النبت
إللي طالع
كان نفسي أأقطف وردة منه
وأهديهالك !!!!!!
أو غنوة حلوة
نجتمع ونغنيهالك !!!!!!!
أنا عمر أرضي ماتبقي
بووووور !!!!
وإن كان علي حبك
يغووووووور !!!!!!
دانا أرضي خصبة
وناس كتيييييير في اﻷرض
فاهمه !!!!!
هشوفلي حد يكون أمين
وهروي أرضه
بميه عذبة !!!!
د الزرع غدرك جرفه !!!!!
والمستخبي د شيئ كبييييييييير
أنا عمري ما حاولت أعرفه!!!!!
*****************
مش وقته خااالص
مين اشتري ومين إللي بااااع؟؟؟؟؟؟
ولا زهرة حلوة اختفت
من غير ودااع !!!!!
ولا زرعة كبرت بس لسه
مطرحتتش !!!!!!
ولا بذرة غالية
في أرض غيري
متتزرعش !!!!!!
فيه رب قاااااااادر
يحفظ الزرع بجماله
وبكرة يعرف أن عشته
جوه أرضك
مش هيه حلمه أو خياله !!!!!!
منتظره إيه هيفوقك؟؟؟؟؟؟؟
والشعر الأبيض فوق جبينك
بيحذرك !!!!!!!
من كل قلبي بقووول
وداااااااع
ويااااااااااااارب نحلم
أننا كنا ف طريق
وحد ضااااااع